Pyöräily Suositeltu reitti

Imatran arkkitehtuuri- ja nähtävyyskierros pyöräillen

Pyöräily · Imatra
Logo Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
Tästä sisällöstä vastaa
Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö Yhteistyökumppani  Seikkailijan valinta 
  • Imatrankoski
    / Imatrankoski
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Vanha tienviitta
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Imatran Valtionhotelli
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Vuoksi
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Taidetta liikenneympyrässä
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Tienviitta pyöräilijöille
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Siitolan kartano
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Koskenparras kävelykatu
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Puisto
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Lättälä
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Maalaismaisema Saareksiinmäki/Imatra
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Imatra Golf
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Imatran Kylpylä
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Hevosten silittelyä
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Niskalampi
    Kuva: Markus Lehteinen, Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
  • / Etelä-Karjalan polkupyöräilyn teemareitit
    Video: Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö
m 150 100 50 35 30 25 20 15 10 5 km Lietteen lintutorni Imatran uimahalli Leko´s ravintola Itä-Siitolan laavu Rimpsu-Reetta Hotelli Rento Veteraanipuisto Rajamuseo Karjalanportti Disa's Fish
Arkkitehtuurikierros tutustuttaa pyöräilijän Imatran valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön sekä merkittäviin yksittäisiin arkkitehtuurikohteisiin.
Helppo
Pituus 39 km
3:30 h
164 m
164 m

Imatran kaupungissa on paljon mielenkiintoisia kohteita arkkitehtuurista ja rakennushistoriasta kiinnostuneelle. Valtionhotelli on tunnetuin ja jopa Suomen kauneimmaksi rakennukseksi äänestetty kansallisromanttinen rakennus. Kansainvälisesti tunnetuin rakennus kaupungissa on Alvar Aallon suunnittelema Kolmen Ristin Kirkko.  

Historiallisesti mielenkiintoisia ovat Imatran kartanot, joita ovat rakentaneet sekä suomalaiset merkkihenkilöt että myös venäläinen aatelisto. Kaupungin teollisuushistoriasta kertovat paitsi teollisuuden tuotantorakennukset kuten voimalaitokset, myös teollisuustyöväen yhtenäiset asuinalueet, joita voi nähdä eri puolilla kaupunkia. 

Modernimpaa arkkitehtuuria edustavat kaupungin julkiset rakennukset kaupungintalo, kulttuurikeskus Virta Vuoksen rannalla. Monia muitakin kiinnostavia kohteita näet tällä reitillä, joka kiertelee eri puolilla kaupunkia. 

Reitin pintamateriaali: asfaltti, soratie.

Kirjoittajan vinkit

Mielenkiintoinen reitti arkkitehtuurista ja rakennushistoriasta kiinnostuneelle.

 

Henkilön Etelä-Karjalan pyöräilyn teemareittihanke / Karttatyö: FCG profiilikuva
Tekijä
Etelä-Karjalan pyöräilyn teemareittihanke / Karttatyö: FCG
Päivitetty: 08.09.2021
Vaativuusluokka
Helppo
Fyysinen kunto
Elämys
Maisema
Korkein kohta
115 m
Matalin kohta
48 m
Paras aika vuodesta
tammi
helmi
maalis
huhti
touko
kesä
heinä
elo
syys
loka
marras
joulu

Ruoka- ja juomapaikat

Holiday Club Saimaa
Imatran kylpylä
Disa's Fish
Patsaan Grilli
Karelian Gourmet Oy
Ravintola Kulmahuone
Bar&Cafe Kuohu
Ravintola Buttenhoff ja Café Julia
Euro Kebab
McDonald's Imatra
Ravintola Xiang Fu
Rosso Imatra
Ravintola Kent
Lounaskahvila Elma
Ravintola Rauhanranta
Kahvila Kolme Ankkuria
Sieppari-Pub
Dara Ravintola
Pizzeria Bella Napoli
Imatran sotamuseo ja Museokahvila Tiinan Tupa
Neste K Imatra
ABC Imatra
Kahvila-ravintola Pikku-Pietari
Ravintola Nuotta
R-kioski Vuoksenniska
Ravintola Rautionkulma
Immolan sotilaskoti
Kankaan Kievari
Avivan ravintola
Leko´s ravintola
Seventy Seven Grilli
Imatran Kebab Pizzeria
Ravintola Stera
Rimpsu-Reetta

Turvallisuus

Reitin pintamateriaali: asfaltti, soratie. Reitistä soratietä yhteensä n. 1,5 km.

Ennen retkeä on hyvä tarkistaa sääennusteet. Pukeudu retkelle säänmukaisesti. Suositeltavaa olisi ottaa mukaan myös EA-varusteet, sadevaatteet, varavaatteet sekä riittävästi eväitä ja juomista.

Hätätilanteessa soita numeroon 112. Kerro sijaintisi, sekä mitä on tapahtunut ja kuuntele ohjeet.

Metsähallituksen retkietiketti

Pyöräilijän liikennesäännöt

Neuvoja ja vinkkejä

Arkkitehtuurireitille kannattaa varata aikaa koko päivä tai jakaa kahdelle päivälle. Opastusta Imatran arkkitehtuuriin voi tilata Imatran Matkailuoppailta:   imatranmatkailuoppaat@gmail.com puh  050 354 5071 tai 0400 379 509

Aloitus

Imatran keskusliikenneasema (73 m)
Koordinaatit:
DD
61.195520, 28.778444
DMS
61°11'43.9"N 28°46'42.4"E
UTM
35V 595588 6785865
w3w 
///keskipäivä.tohvelit.hymyily

Päätepiste

Imatran keskusliikenneasema

Reittiohje

Imatran keskusliikenneasema sijaitsee Vuoksen varrella, vuonna 1933 valmistuneen Mansikkakosken ratasillan länsipäässä. Vuoksi on keskeinen elementti Imatran kaupunkikuvassa ja Vuoksen vesistön laskujoki Laatokkaan. Vuoksi koskineen syntyi valtavalla voimalla noin 5 700 vuotta sitten.

Reitti suuntaa keskusliikenneasemalta Karhumäen kaupunginosan läpi kohti Ukonniemen matkailualuetta. Ukonniemen uimarannan vierellä sijaitseva Hostel Ukonlinna on perinteikäs retkeilymaja, jossa on saatavilla majoitus- ja kahvilapalveluja. Alakerran kahvilasalin seiniä koristavat urheiluaiheiset öljyvärimaalaukset vuodelta 1945.

Ukonniemestä palataan Imatrankoskelle uusien asuinalueiden kautta. Imatrankoski on laajalle levittyneen Imatran kaupungin keskusta. Jylhä Imatrankoski Kruunupuistoineen on kansallismaisema ja Suomen vanhin matkailunähtävyys, jota on käyty ihastelemassa 1700-luvulta lähtien. 1920-luvulla kosken uoma padottiin sähkön tuottamiseen. Imatrankosken pato, voimalaitos ja kytkinasema edustavat 1920-luvun teollisuusklassismia. Voimalaitos otettiin käyttöön 1929 ja sen jälkeen vettä on juoksutettu näytöksissä.  Imatran keskustan halkaiseva kosken uoma on kuivanakin vaikuttava näky.

Imatran koskiuoman äärellä sijaitseva Imatran Valtionhotelli on vuonna 1903 valmistunut arkkitehti Usko Nyströmin suunnittelema jugendlinna. Ennen kivirakenteista valtionhotellia paikalla sijaitsi kaksi Pietarin ylhäisön suosimaa puuhotellia, jotka paloivat 1900-luvun vaihteessa. Valtionhotelli toimi sisällissodan aikana sotilassairaalana ja toisen maailmansodan aikana siinä oli ensin Kannaksen armeijan esikunta ja myöhemmin päämajan sotilashallinto-osasto. Hotellin kellarissa oli Imatran ilmatorjuntakeskus. Sodan jälkeen hotelli kunnostettiin arkkitehti Aarne Ervin suunnitelmien pohjalta ja entisöitiin vuosina 1985–1987 väritystä myöten alkuperäiseen asuunsa. Imatran Valtionhotelli on äänestetty Suomen kauneimmaksi rakennukseksi!

Imatrankosken ympäristössä on Kruununpuisto, joka on Suomen vanhin luonnonsuojelualue. Se perustettiin Venäjän keisari Nikolai I:n käskystä vuonna 1842. Keisarinna Katariina Suuri oli vieraillut Imatralla koskea ihailemassa jo vuonna 1772. Kruunupuisto sijaitsee Imatrankosken ympärillä ja alueella on kosken lisäksi muitakin nähtävyyksiä, kuten useita muistomerkkejä. Lisäksi puistossa solisee Kaupunkipuro. Sen maisemallinen yläosa houkuttelee kaupunkilaisia ja matkailijoita virkistäytymään ja luonnonmukainen alaosa toimii harvinaisen taimenkannan lisääntymis- ja poikastuotantoalueena.

Imatrankosken siltojen ylittämisen jälkeen liikenneympyrästä kannattaa poiketa Kuparintielle, tutustumaan Imatralle tyypillisistä teollisuuden asuntoalueista. Outokumpu Oy rakennutti Kuparin alueen työntekijöilleen vuosina 1935–1944. Suunnittelijana oli arkkitehti W. Palmqvist. Kuparitien varteen sijoitetut viisi neljän perheen taloa ovat tiilestä muurattuja, rapattuja ja varustettu harvinaisella säterikatolla. Matalia puurakenteisia kahden perheen paritaloja on 28. Ne ovat aumakattoisia ja lomalaudoitettuja. Tyylillisesti tiilitaloissa on kertausklassistisia piirteitä, puutalot edustavat lähinnä sekoitteista funktionalismia. Puutalojen alue ruutukaavoineen on hyvin puistomainen. Kuparitehdas siirrettiin sodan alla Harjavaltaan.

Kuparin alueelta palataan Rajapatsaan kaupunginosan kautta Vuoksen varteen. Vuoksen itärannalla jatketaan kevyenliikenteen väylää pohjoiseen, lähellä Mansikkalaa näkyvät Vuoksen toisella rannalla arkkitehti Arto Sipisen suunnittelemat valkoinen Kulttuuritalo Virta sekä tumma Imatran kaupungintalo. Ennen valtatietä käännytään oikealle Kartanokadulle ja kohti Siitolan kartanoa, joka on yksi Vuoksen varren vanhoista hoveista. Kartanon nykyisen päärakennuksen on suunnitellut arkkitehti Uno Ullberg 1900-luvun alussa. Siitolan kartanon kivinavetan läheisyydestä ylitetään silta moottoritien yli ja välittömästi sen jälkeen kurvataan pyörätielle, jota pitkin ajetaan Vuoksenniskan kaupunginosan ohi Kaukopään tehtaan portille.

Enso-Gutzeit Oy:n Kaukopään tehdasalue portteineen rakennettiin vuosina 1934-1936 arkkitehti Väinö Vähäkallion kokonaissuunnitelman mukaan. Alkuperäinen tehtaan portti on edelleen paikallaan. Tehtaanportin vieressä oleva työläisten asuntoalue Lättälä ja kauempana Saimaan rannalla sijaitseva johdon asuma-alue Insinööriniemi lukeutuvat funktionalistisen kauden merkittäviin asuinympäristöihin. Tehtaan asuinalueet rakennettiin samaan aikaan kuin tehdasrakennukset.

Seuraavaksi tullaan Imatran kuuluisimmalle arkkitehtuurikohteelle Kolmen Ristin kirkolle, joka lukeutuu Alvar Aallon 1950-luvun tuotantoon ja on valtakunnallisesti merkittävä rakennus. Kirkko vihittiin käyttöön vuonna 1958. Kirkkosali koostuu kolmesta, siirrettävin väliseinin omiksi tiloikseen erotettavasta osasta.

Imatran teollista historiaa henkivä Vuoksenniskan kaupunginosa syntyi liikenteen solmukohtaan ja kasvoi metsäteollisuuden myötä vilkkaaksi liikekeskustaksi. Vuoksenniskan yksi maamerkki on 1950-luvun funktionalismia edustavaa elokuvateatterirakennus Bio Vuoksi, joka peruskorjattiin vuosina 1990-luvun lopulla.

Reitti ylittää Vuoksen toistamiseen Tainionkoskella, jossa alkoi Vuoksen teollistuminen 1800-luvun lopulla. Tainionkosken voimalaitoksen ja padon rakennustyöt aloitettiin 1920-luvun alussa. Voimalaitoksen läheisyydessä sijaitseva Niskalammen asuinalue on vanha teollisuustyöväen asuinalue, jonka vanhimmat edelleen asuinkäytössä olevat rakennukset ovat 1900-luvun alkupuolelta. Alueella on myös uudempaa rakennuskantaa. Niskalampi on valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö.

Lopuksi reitti palaa Vuoksen varteen, missä sijaitsee Ritikanrannassa teollisuustyöväen asuntomuseo. Museon huoneistot kertovat Imatran teollisuustyöväestön asumiskulttuurista ja sen muutoksesta 1900-luvun alusta 1960-luvulle. Kivestä rakennettu huoltorakennus on entisöity alkuperäiseen asuunsa.

Keskusliikenneasemalle on enää lyhyt pyrähdys. Sen jälkeen voi jatkaa moottoritien sillan ali Kulttuurikeskus Virtaan, jossa sijaitsevat Imatran kaupunginmuseo, taidemuseo ja kirjasto sekä Saimaa Geoparkin opastuskeskus ja Karelia-sali. Taidemuseon kokoelma on keskittynyt 1900-luvun suomalaiseen, etenkin kaakkoissuomalaiseen kuvataiteeseen, josta osa on esillä. Museossa on myös vaihtuvia näyttelyjä. Kaupunginmuseo keskittyy Imatran historiaan.

Huomioitavaa


Kaikki suojelualueita koskevat huomiot

Joukkoliikenne

Joukkoliikenneystävällinen

Reitin lähtöpaikka on Imatran Matkakeskus, jonne liikennöivät junat sekä linja-autot. 

Junien aikataulut voit tarkistaa VR:n sivuilta

Linja-autojen aikataulut voit tarkistaa Matkahuollosta.

Imatran paikallisliikenteen aikataulut

Saapuminen

Reitille voi lähteä Imatran Matkakeskukselta, osoite: Koskikatu 1, 55120 Imatra.

Pysäköinti

Imatran Matkakeskuksella on maksuttomia pysäköintipaikkoja.

Koordinaatit

DD
61.195520, 28.778444
DMS
61°11'43.9"N 28°46'42.4"E
UTM
35V 595588 6785865
w3w 
///keskipäivä.tohvelit.hymyily
Saapuminen junalla, autolla, jalan tai polkupyörällä

Välineet ja varusteet

Pyöräilyvarusteet

  • Pyöräilykypärä
  • Pyöräilyhanskat
  • Tukevat, mukavat ja mielellään vedenpitävät jalkineet
  • Kerrostettu, hengittävä vaatetus
  • Rinkka (sadesuojalla)
  • Suojaa auringolta, sateelta ja tuulelta (hattu, aurinkovoide, veden- ja tuulenpitävä takki tai sateenvarjo)
  • Aurinkolasit
  • Riittävä määrä juomavettä ja eväitä
  • Matkapuhelin
  • Käteistä
  • Navigointilaitteet / kartta ja kompassi

Tekniset varusteet

  • Pyörän pumppu tai CO2-pumppu sekä patruunoita
  • Pyörän renkaan paikkaussetti
  • Sisäkumi
  • Rengasraudat
  • Ketjutyökalut
  • Kuusiokoloavainsetti
  • Matkapuhelimen / laitteen pidike tarvittaessa
  • Pyörän lukko tarvittaessa
  • Tarvittaessa polkupyörän on täytettävä tieliikenteen vaatimukset; siinä tulee olla kello, etu- ja takavalot sekä pinnaheijastimet
  • Varusteluettelot on luotu automaattisesti aktiviteetin perusteella. Huomioithan, että nämä varusteet ovat vain ehdotuksia pakkaamista varten.
  • Tutustu huolella välineiden ja varusteiden käyttöohjeisiin ja huoltoon.
  • Varmistathan myös, että välineet ja varusteet ovat paikallisten lakien mukaisia, eivätkä ne sisällä kiellettyjä aineita tai materiaaleja.

Samankaltaisia reittejä lähistöllä

  • Rautaesirippureitti, Imatra - Simpele
  • Rautaesirippureitti Imatralta Parikkalaan
  • Vuoksi-pyöräilyreitti Imatralla
  • Tainion luontopolku, Imatra
  • Neljän saaren pyöräilyreitti
  • Karhukallion maastopyöräreitti, Imatra
  • Saimaan saaristoreitti, Imatra - Ruokolahti
 Ehdotukset ovat automaattisesti luotuja
Vaativuusluokka
Helppo
Pituus
39 km
Arvioitu kesto
3:30 h
Nousumetrit
164 m
Laskumetrit
164 m
Joukkoliikenneystävällinen Rengasreitti Kauniit maisemat Kulttuurillisia ja historiallisia kohteita Geologisia nähtävyyksiä

Tilastot

  • Sisällöt
  • Näytä kuvat Piilota kuvat
Toiminnot
2D 3D
Kartat ja tasot
Arvioitu kesto : h
Pituus  km
Nousumetrit  m
Laskumetrit  m
Korkein kohta  m
Matalin kohta  m
Vedä korkeuskäyrän alla olevia nuolimerkkejä lähemmäksi toisiaan lähentääksesi näkymää.